Dosjē: Ideālisms.
Materiālā pasaule parādās kā
izzināšanas problēma. Kā mēs varam atbrīvoties no problēmas? Vai mēs varam
ticēt, ka tāda „matērija” ir? Ja nu tās vispār nav? Kas, ja mēs dzīvojam sapnī,
kur viss ir tikai apziņas ilūzija? Iespējams, ka eksistē tikai subjekta apziņa.
Tas nav joks, jo ir cilvēki un filosofijas
virzieni, kuri nopietni izskata šādu iespēju.
Džordžs Bērklijs.
Bīskaps Džordžs Bērklijs (George Berkeley) (1685-1753) piedāvāja risinājumu, kas saucas radikālais ideālisms jeb
subjektīvais ideālisms. Bērklijs studēja gan teoloģiju (jau 15 gadu vecumā),
gan filosofiju (īpaši izziņas teoriju), gan kultūras vēsturi, gan arī dažādas
tālaika eksakto zinātņu nozares – matemātiku, fiziku, optiku. Tātad Bērklijs
izziņas jautājumos bija empīriķis. Eksaktajās zinātnēs viņš izdeva tādus darbus
kā „Aritmētika”, „Dažādi raksti par matemātiku” (1707.g.), „Eseja par jaunu
redzes teoriju” (1709.g.). Pēdējā darbā viņš uzstājās pret tā laika optikā
dominējošām koncepcijām, it īpaši pret I.Ņūtona un K.Heigensa uzskatiem, un
telpisko redzēšanu interpretē no Eiropas filosofijai nepierasta subjektīvā
ideālisma viedokļa. 1710.gadā viņš izdod filosofisku sacerējumu „Traktāts par
cilvēka izziņas principiem”, kas, pēc filosofa Viļņa Zariņa vārdiem, ir
karojoša ideālisma cīņa pret brīvdomību un ateismu un konsekventa reliģijas
aizstāvība. 1712.gadā Bērklijs saraksta darbu „Trīs sarunas starp Hilasu un
Filonusu”. Šais dialogos Filonuss ir Bērklija filosofijas piekritējs, bet
Hilass ir stihisks materiālists un saprātīgi domājošs cilvēks. 1920.gadā iznāk
Bērklija darbs „Par kustību”, kurā viņš iebilst pret Ņūtona izveidoto
mehānistiski materiālistisko kustības koncepciju. Atšķirībā no Ņūtona, kurš
visus procesus pasaulē izprata kā cēloņu un seku bezgalīgu virkni, kura, reiz
sākusies, nemitīgi turpinās. Nekāds virzītājs vai ārējs kustinātājs nav
vajadzīgs. Ņūtona likumi bija matērijas likumi, lai gan jāatceras, ka arī
Ņūtons ticēja Dievam. Bērklijs apgalvoja, ka visuma pirmais un vienīgais
kustinātājs ir dievs, bet mehānika var būt zinātne vienīgi par dievišķā
pasaules pirmsākuma nospraustajām zīmēm, nevis par īstajiem cēloņiem dabā.
1732.gadā iznāk nu jau teoloģijas doktora Bērklija darbs „Alcifrons jeb Sīkais
filozofs”, kurā autors nikni uzbrūk deistu un reliģisko brīvdomātāju mācībām.
Viņš uzskata, ka nereliģiozs cilvēks nevar būt krietns un godīgs.
Materiālistisko filosofiju bīskaps uzskatīja par galvenajām briesmām reliģijai.
Filosofs Vilnis Zariņš latviešu
valodā tulkoto Bērklija darbu priekšvārdā raksta, ka izziņas jautājumos
Bērklijs bija empīriķis, sensuālists, bet pasaules uzskata ziņā subjektīvais
ideālists. Kā sensuālists filosofs atzina par zināšanu avotu vienīgi sajūtas
(nevis, piemēram, iedzimtās zināšanas, par kuru esamību XVII-XVIII gs. bija
pārliecināti daudzi Dekarta sekotāji Eiropas kontinentā un daži Platona
filosofijas piekritēji Anglijā, īpaši Kembridžā). Savos darbos Bērklijs
apkārtējo pasauli definēja kā tīri psiholoģisku, respektīvi, apziņas, fenomenu.
Viņš tiecās lietas aprakstīt tikai caur sajūtām, ko tās izraisa un atmest
abstraktos jēdzienus, īpaši izskaužot vārdu ‘matērija’. Bērklijs rakstīja: „Kur
vien paveras mūsu skats, tam atklājas aizspriedumi un sajūtu orgānu maldīgums,
un, gribēdami tos labot ar spriešanas palīdzību, mēs nevilšus nonākam pie
dīvainiem paradoksiem”. „Pastāv iespēja, - iespējams nevis tas, ka krāsa vai
kustība pastāvētu bez izplatības, bet gan tas, ka prāts var pats izveidot ar
abstrahēšanas palīdzību ideju par krāsu atsevišķi no izplatības un ideju par
kustību atsevišķi tiklab no krāsas, kā no izplatības. ... Ja nepastāvētu tāda
lieta kā runa vai vispārīgas zīmes, tad nebūtu nekādas domas par abstrahēšanu.”
Vārdu sakot, Bērklijs raksta, ka kļūdains pieņēmums par matēriju varēja rasties
kļūdainai vārdu izmantošanai (kas mazliet sasaucas ar Konfūcija izteicienu
senajā Ķīnā, ka visas problēmas sākas ar nepareizu vārdu apzīmējumiem) un ka
pilnīgi jāatbrīvojas no vārdu maldinošās ietekmes.
Ja mēs domājam kā Bērklijs, tad
varam pieņemt, ka materiālās pasaules nemaz nav, ja ar matēriju saprot
nesajūtošu, nedomājošu substanci, piemēram, vielas sīkākās daļiņas atomus,
elektronus, u.c. Ir tikai mentālu notikumu pasaule – idejas un dvēsele, kas to
uztver. Pasauli vajag saprast kā sajūtu kopumu. Nav fizikālu notikumu „tur
ārpusē”, kas mūsu pārdzīvojumus rada. Koki, mājas, priekšmeti ir tikai
subjektīvo sajūtu iespaidi. Vienīgā
vieta, kur tie pastāv, ir prātā vai dvēselē. „Būt nozīmē tikt uztvertam” („To
be is to be perceived”). Ja neviens to neuztver, tā nav. „Gaismas un krāsas,
karstums un aukstums, izplatība un formas – vārdu sakot, lietas, ko mēs redzam
un sajūtam, - kas tās ir, ja ne dažādas sajūtas, jēdzieni, idejas vai iespaidi
sajušanā?” – tā runāja Bērklijs. „Pietiks, ja jūs ielūkosieties paši savās
domās un tādējādi pamēģināsiet, vai varat iedomāties kā iespējamu to, ka skaņa
vai forma, vai kustība, vai krāsa eksistē ārpus prāta jeb neuztvertas.”
Daudzi filosofi jau tais laikos
uzskatīja, ka tādas īpašības kā „liels” un „mazs”, „ātrs” un „lēns” nevar
eksistēt tur, kur nebūtu prāta, jo tās ir pilnīgi atkarīgas no tā un mainās,
līdzko mainās sajūtu orgānu uzbūve vai stāvoklis. „Karstums” un „aukstums” ir
tikai prātam prātam piemītošas īpašības, jo viens un tas pats ķermenis vienai
rokai var likties silts, otrai – auksts. Ir pierādīts, ka saldums patiesībā nav
garšīgajā lietā, jo, lietai nemainoties, salds kļūst rūgts drudža vai citādi
bojātu aukslēju gadījumā. Diskutējot ar filosofiem, kas atzīst gan subjektīvās,
gan objektīvās pasaules eksistenci, Bērklijs raksta: „Daži cilvēki saskata
atšķirību starp primārām un sekundārām īpašībām. Ar pirmām viņi domā izplatību,
formu, kustību, miera stāvokli, formu, blīvumu jeb necaurlaidību un skaitu, ar
otrām viņi apzīmē tādas citas sajūtamas īpašības kā krāsas, skaņas, garšas un
tā tālāk. Viņi uzskata, ka idejas, kas mums ir par otrām, nav līdzības kaut
kam, kas eksistē ārpus garasfēras vai netiek uztverts, toties idejas par
primārajām īpašībām ir veidoli vai attēli lietām, kas eksistē ārpus garsfēras
nedomājošā substancē, ko viņi nosauc par matēriju. Tātad ar matēriju mums
jāsaprot inerta nesajūtoša substance, kurā izplatība, forma un kustība pastāv
faktiski. Bet jau no iepriekšpierādītā ir skaidrs, ka izplatība, kustība un
forma ir tikai idejas, kuras eksistē prātā, un idejas nevar līdzināties nekam
citam kā tikai citai idejai, un līdz ar to nedz idejas, nedz to pirmparaugi
nevar eksistēt neuztverošā substancē”. Vārdu sakot, nepastāv tāda neuztverama
un nejūtoša substance. Bīskaps kā piemēru min sapņus un murgus, kuros mums ir
idejas un tēli par ķermeņu blīvumu, kustību, miera stāvokli, kaut gan īstenībā
nekā tāda nav. Bez tam, pēc Bērklija domām, materiālisti paši atzīst, ka nav
par mata tiesu tuvāk ideju rašanās mehānisma izskaidrojumam, tas ir, kādā veidā
ķermenis spēj iedarboties uz garu jeb kādā veidā tam ir iespējams likt idejai
iespiesties prātā. Tātad, viņš secināja, ideju un apziņas rašanās nav
izskaidrojama tikai ar matērijas pieņēmumu. Īsumā: ja materiālie ķermeņi patiešām
eksistētu, tad mums nebūtu iespējams jebkad to uzzināt; un, ja ārējie ķermeņi
neeksistētu, mums būtu tāds pats pamats kā tagad uzskatīt, ka tie eksistē.
Atbildot citu apziņas filosofu
oponentiem Bērklijs raksta: „Mums jautās: kādam mērķim kalpo šī brīnumainā augu
organizācija un dzīvnieku ķermeņu daļu brīnumainais mehānisms: vai augi
nevarētu augt un plaucēt ziedlapiņas un dzīvnieki izdarīt savas darbības tikpat
labi bez tā, kā ar dažādām iekšējām daļām, kuras tik eleganti izveidotas un
savā starpā saistītas un kurās, tā kā tās ir idejas, nav nekā tāda, kas būtu
apveltīts ar spēku un darbības spēju, un kurām nav nepieciešamā sakara ar
darbībām, kuras viņām piedēvē? Tad mums jāuzskata, ka viss, kas skaists un
daiļš cilvēku vai dabas darbos, radīts veltīgi. Saskaņā ar šo doktrīnu, lai gan
meistars izgatavojis pulksteņa atsperi un ritenīšus, un katru pulksteņa
mehānisma daļu un sakārtojis tos tādā veidā, kādā, kā viņš zina, tie varēs
kustēties tā, kā viņš to iecerējis, taču viņam ir jādomā, ka viss šis darbs ir
velts un ka tas ir augstākais prāts, kas virza rādītājus un norāda dienas
stundu. Ja tas ir tā, tad lai augstākais prāts to arī dara, kādēļ gan viņam
būtu jānopūlas izgatavot mehānisma daļas un tās saskaņot? Kāpēc kāda tukša
kastīte nevarētu tikpat labi noderēt kā pulkstenis? Un kā tas nākas, ka, ja
vien pulksteņa gaitā ir kāda aizķeršanās, tad vienmēr var atrast kādu
atbilstošu kļūdu mehānismā, kuru prasmīgai rokai izlabojot viss atkal ir
kārtībā?”
„Var iebilst,” – citur raksta
Bērklijs, - „ka ir liela atšķirība, piemēram, starp reālu uguni un uguns ideju,
starp dedzināšanu sapņos jeb iedomās un dedzināšanu īstenībā: pielieciet tai
[ugunij] savu roku un jūs tūlīt pārliecināsieties. Taču neviens neapgalvos, ka
reālas sāpes atrodas vai tās var atrasties kādā neuztverošā lietā vai ārpus
prāta lielākā mērā nekā šo sāpju ideja. ... Tiek izvirzīts iebildums, ka mēs
redzam lietas reāli ārpus mums vai zināmā attālumā no mums, un šādā sakarībā
tās neeksistē mūsu prātā; tāpēc tas ir absurds, ja apgalvojam, ka lietas, kuras
redzam dažu jūdžu attālumā, ir tikpat tuvu kā mūsu pašu domas. Uz to es
atbildu: vēlos pievērst uzmanību tam [faktam], ka bieži vien sapnī mēs uztveram
lietas, kas it kā atrodas tālu projām, un tomēr mēs atzīstam, ka šīs lietas
eksistē tikai prātā.” Bērklijs uzskatīja, ka redzes idejas ir valoda, ar kuru
valdošais gars, no kura mēs esam atkarīgi, paziņo mums, kādas taustes idejas
viņš gatavojas mūsos ierakstīt gadījumā, ja mēs izdarām ar savu ķermeni tādu
vai citādu kustību. Tai pašā laikā, atzīst bīskaps, ne visas providences idejas
un plāni viņam ir skaidri, jo „izdzimteņi, priekšlaicīgas dzemdības, augļi,
kuri salnas nokosti jau pumpurā, lieti, kuri nolīst tuksnešos, nelaimes
gadījumi cilvēka dzīvē un tamlīdzīgi – katrs no tiem var kalpot kā arguments,
ka visu pasaules ēku tieši nedarbina un nepārrauga bezgalīgi gudrs un labs
gars”. Tai pašā laikā bīskaps-filosofs paliek pie sava, jo viss noris pēc
stingras un saskanīgas sistēmas, kas liecina gan par dieva gudrību, gan par
viņa labestību, savukārt arī materiālistu koncepcijās ir daudz neskaidrību un
pretrunu.
Ja par matērijas eksistences
argumentu izvirzīja tik daudzu pasaules cilvēku vienādu uzskatu un kā tad
iespējams, ka tik daudzi maldās, tad Bērklijs kontrargumentēja ar ļoti daudziem
plaši izplatītiem maldu piemēriem. Maldos atrodas ne tikai fiziķi, bet arī
matemātiķi un ģeometrijas likumu pētnieki. Piemēram, realitātē nav tādas lietas
kā collas desmittūkstošā daļa.
Bērklijs mierina, ka ikdienas
dzīvē joprojām droši var sacīt, ka saule lec un saule noriet, taču zinātniekiem
jābūt skaidrībā, ka saules lekšana un saules norietēšana īstenībā ir ilūzija.
Realitāte ir tikai un vienīgi mentālās pasaules notikumi. Filosofējošais
bīskaps raksta šādi: „Es neapstrīdu lietu, kuras mēs varam apjaust ar sajušanas
vai domāšanas palīdzību, eksistenci. To, ka lietas, ko redzu savām acīm un
aptaustu savām rokām, patiešām eksistē, reāli eksistē, to es neapstrīdu ne
mazākā mērā. Vienīgais, kā eksistenci mēs noliedzam, ir tas, ko filosofi nosauc
par matēriju jeb ķermenisku substanci”. Bērklijs neapšauba arī pats savu
eksistenci.
Uztvērumi jeb percepcijas, kā tās
sauc Bērklijs, tiešām ir vienīgais ceļš, pa kuru ārpasaules parādības nokļūst
līdz mūsu apziņas augstākajam līmenim – domāšanai. Dažas idejas ir idejas, ko
mēs uztveram, citas ir idejas, ko mēs atceramies, bet vēl citas idejas mēs
izgudrojam, izmantojot idejas, ko kādreiz esam uztvēruši. Fakts, ka mūsdienu
zinātne lieto mērinstrumentus, matemātisko aprēķinu metodes un citus līdzekļus,
ar kuru palīdzību iespējams izzināt arī tādas parādības, ko cilvēka sajūtas
tieši neuztver, te neko nemaina principā, jo arī mērinstrumentu izmantošana un
konstruēšana prasa sajūtu līdzdalību.
Ja mēs tā pieņemam, tad nav vairs
prāta un matērijas mijiedarbības problēmu. Nav arī „ārējās pasaules”
izzināšanas problēmu, par cik tāda koncepcija tiek atmesta. No šādas atmešanas
cilvēcei nebūs nekāda ļaunuma. Jēdziens „matērija” vajadzīgs tikai ateistiem,
lai apstrīdētu dieva pasaules esamību.
Kas tad pastāv īstenībā, jeb kas
ir realitāte? Bērklijs uzskata, ka „bez visas šīs neizmērojamās ideju vai
izziņas objektu dažādības pastāv kaut kas, kurš tās apzina vai uztver un veic
dažādas darbības ar šīm idejām kā gribēšana, iztēlošanās, atcerēšanās. Šī
uztverošā, aktīvā esība ir tā, ko es saucu par prātu, garu, dvēseli jeb sevi
pašu. ... Visi būs vienisprātis, ka nedz mūsu domas, nedz jūtas, nedz iztēles
veidotās idejas neeksistē ārpus prāta”. Bērklijs uzskatīja, ka viss debesu jums
un pasaules ēka, vārdu sakot, tie visi ķermeņi, kas sastāda pasaules vareno
celtni, nevar pastāvēt ārpus prāta, to esamība ir tikt uztvertiem vai
apzinātiem. Ar sajušanu uztvertās lietas var nosaukt par ārējām attiecībā uz to
izcelsmi, jo tās nerodas no apziņas iekšienes. Tās rada gars, kurš ir atšķirīgs
no uztvērēja apziņas. Eksistēt ārpus prāta no zīmē eksistence kāda cita prātā.
Balstoties uz šiem principiem, mēs vairs nedrīkstam teikt, ka uguns silda un
ūdens dzesē, bet mums jāsaka, ka gars silda un tā tālāk. „Ja es tos patiesībā
neuztveru jeb tie neeksistē manā vai kāda cita radīta garā prātā, tad tie vai
nu neeksistē nemaz, vai eksistē kāda Mūžīga Gara prātā; līdz ar to piedēvēt
jebkādai atsevišķai to daļai tādu eksistenci, kas nebūtu atkarīga no gara, ir
pilnīgi neizprotami un parāda visu abstrahēšanas bezjēdzību. Lai par to
pārliecinātos, lasītājam vajag iedziļināties savās domās un mēģināt tur atdalīt
sajūtamu lietu esību no to uztveres. No visa minētā var secināt, ka nav
nevienas citas substances kā gars vai tas, kas uztver”, - raksta Bērklijs. Kā
raksta filozofs Džejs Stīvensons, pēc Bērklija sacerējumu uzrakstīšanas kāds
uzdeva viņam slaveno filozofisko jautājumu: „Ja mežā nokrīt koks un tuvumā nav
neviena, kas to dzirdētu, vai krišanas troksnis atskan?” Bērklijs neapmulsa un
atbildēja, ka visas lietas pastāv dieva prātā. Dievs uztver visu, kas pastāv. Tāpēc
krītošs koks krīt ar troksni, jo ir taču dievs, kas to dzird.
Gars, pēc Bērklija, ir vienkārša,
nedalāma, aktīva esība. Tad, kad tā uztver idejas, to nosauc par sapratni. Tad,
kad tā rada idejas vai veic kādas darbības ar tām, to sauc par gribu. No teiktā
var secināt, ka nav iespējams izveidot kādu ideju par dvēseli jeb garu. Tāpēc,
ka idejas, atšķirībā no dvēseles vai gara, ir pasīvas un inertas. Vārdi
„griba”, „dvēsele”, „gars” neapzīmē dažādas idejas vai, pēc šī filosofa domām,
vispār neapzīmē kādu ideju. Šie jēdzieni apzīmē kaut ko pavisam atšķirīgu no
idejām, jo, būdami aktīvi, nevar līdzināties kādai idejai un neviena ideja
nevar to reprezentēt. Tas nozīmē, ka mēs garu nevaram iedomāties jeb
iztēloties. Kā pierādījums tam, uzskata bīskaps, „es atrodu, ka pēc patikas
varu radīt idejas savā prātā un mainīt un pārveidot ainavu tik bieži, cik vien
uzskatu par piemērotu. Nevajag nekā cita, kā vien vēlēties, un tūlīt tāda vai
citāda ideja parādās manā iztēlē, un tādā pašā veidā tiek iznīcināta un dod vietu
citai idejai. Šīs ideju radīšanas un iznīcības dēļ mēs varam saukt prātu par
aktīvu. Bet, lai kāda vara man varētu būt attiecībā uz savu domāšanu, es
konstaēju, ka idejas, kuras es faktiski uztveru ar saviem sajūtu orgāniem, nav
tādā mērā atkarīgas no manas gribas. Kad gaišā dienas laikā es atveru acis, nav
manā varā izvēlēties, vai kaut ko ieraudzīšu vai ne. To pašu var teikt
attiecībā uz tādām sajūtām kā dzirdēšana un citām – idejas, kas tajās
iespiestas, nav manas gribas radītas. Tādējādi pastāv kāda cita griba jeb gars,
kas tās rada”. Gan gars, gan dvēsele ir nedalāmi.
Uzskata, ka ideālismu nevar vis
tik viegli apgāzt. Jebkuri materiālās pasaules pierādījumi, tai skaitā
zinātniskie, ir tikai iespaidi mūsu maņu orgānos.
Nespēja apgāzt kopā ar filozofisko
spriedumu priekšrocībām ideālismam pievilka daudzus filozofus. Gandrīz katrs
ievērojams 19.gs. beigu un 20.gs. sākuma filozofs bija ideālists. Starp tiem
Hēgelis (1770-1831), A.Šopenhauers (1788-1860), E.Husserls (1859-1938,
H.Bergsons (1859-1941). Bērklija filosofijas idejas galvenokārt E.Maha un R.Avenāriusa interpretācijā izplatījās arī Krievijā. XX gadsimta sākumā krievu
subjektīvie ideālisti noliedza likumsakarību pastāvēšanu dabā un sabiedrībā un
kas sabiedrības cīņām nav jēgas.
Džons Stjuarts Mills (1806-1873).
Mills bija britu filozofs, kas
iestājās par sistemātiskiem zinātniskiem pētījumiem. Taču uzskatos par
materiālo pasauli Mills bija Bērklija sekotājs. Viņš tāpat uzskatīja, ka
akmeņiem, nūjām un visām citām fizikālām lietām nav atšķirīgas realitātes no
mūsu sensorās apziņas. Mills uzskatīja, ka materiālie objekti ir „sajūtu
permanentās iespējas” (permanent possibilities of sensation). (Varētu uzdot arī
jautājumu: vai akmenis ir ārējās pasaules objekts jeb zemapziņas sintezēts tēls?).
Bertrands Rassels (1872-1970),
Milla krustdēls, loģikas un valodas filozofs, arī aizstāvēja ideālistu
pozīcijas. Viņš fizisko pasauli uzskatīja par „loģikas konstrukciju”.
Solipsisms vai objektīvais ideālisms?
Kā tad veidojas robeža starp
apziņām: manu ‘es’ un gara apziņu? Var iznākt, ka vai nu mans ‘es’ ir ilūzija,
vai arī ilūzija ir visi pārējo citu cilvēku ‘es’, ieskaitot gara jeb dieva
apziņu.
Ja izseko subjektīvā ideālisma
domu tālāk, tad tā galējā izpausmē mēs nonākam pie solipsisma. Solipsisms (no
latīņu valodas ‘solus’ – viens,
vienīgs un ‘ipse’ – pats) ir uzskats,
ka reāli eksistē tikai uztverošais objekts viens pats. Ir tikai ‘Es’, bet viss
pārējais šķiet kā pasaule, lietas, cilvēki, ir tikai šā subjekta uztvērumi vai
murgi. Šī uztvere ir līdzīga nakts sapnim, kurās reāls ir tikai sapņotāja ‘es’,
bet pārējie objekti un cilvēki ir iluzori. Tādā skatījumā iznāk, ka
materiālisti un ateisti, kas uzstājas pret dievu, var būt tikai paša Bērklija
iztēles augļi.
Bērklijs pats solipsistiskajam
uzskatam nepiekrita. Iznāk, ka pasaulē ir viens pats subjekts ar savu apziņu
vai arī atsevišķu subjektu apziņas savā starpā nesaskaras. Cilvēks sanāk pats
savas pasaules dievs. Bērklijs, turpretim, par galveno apziņu iedomājās dieva
uztveri un apziņu. Kā raksta filosofs Vilnis Zariņš, „šāda pāreja nav pamatota
un neizriet no paša Bērklija sistēmas izejas postulātiem. Atliek vienīgi
konstatēt, ka autors bez pienācīgas argumentācijas – un tādu nav iespējams
radīt – veicis pāreju no subjektīvā ideālisma uz objektīvo ideālismu”. „Ja
konsekventi ievēro subjektīvā ideālismaviedokli, proti, ka reāli eksistē tikai
subjektīvās sajūtas, tad arī visas reliģiskās vērtības, baznīcas organizācija,
brīnumi, grēki un pestīšana, svētlaime, debesis un elle, dievs un velns ir
tikai individuālās apziņas uztvērumi vai murgi, kam nepiemīt objektīvā
realitāte.” Turpretim Bērklijs „ne tikai centās aizstāvēt reāli pastāvoša dieva
ideju, bet arī apgalvoja, ka Svētajos rakstos minētie notikumi notikuši pilnīgi
reāli”. Bīskaps pat izveidoja mācību par patiesības kritēriju.
Objektīvais ideālisms dažādos
aspektos bija izstrādāts jau Platona, daļēji Aristoteļa, stoiķu, neoplatonistu
un citu antīkās pasaules filosofu darbos. Kā raksta V.Zariņš, tas labi
saskanēja ar kristīgo reliģiju un sholastisko filosofiju.
Zinātnes reakcija uz ideālismu.
20.gs. daudzi filozofi un
psihologi vērsās pret ideālismu. Pacēlās jautājums: kā daudzi cilvēki var
izvirzīt kopējus kolektīvus apgalvojumus, ja realitāte ir subjektīva? Ja
mentālie uzskati ir privāti, ko uztver viens indivīds, kā gan par tiem var
uzzināt citi? Ideālistiem nebija problēmas izskaidrot apziņas vietu realitātē,
bet viņiem bija jāizskaidro, kā tad ienāk koki, akmeņi un citas lietas
mentālajā realitātē.
Ar laiku zinātne un medicīna
aizvien vairāk iedziļinājās mikrobu pasaulē, kurus varēja atklāt tikai ar
mākslīgi pagatavotām ierīcēm – mikroskopiem. Tie izrādījās ar cilvēka
sensorajām sajūtām nesaredzamās frontes cīnītāji. Parādās jautājums – vai
mikrobi ir tikai idejas, redzes māņi? Kā saprast medicīnas cīņas ar materiālā
organisma slimībām? Kāpēc apziņai ir nepieciešams miegs? Tas liekas galīgi
ačgārna un nevajadzīga parādība mūžīgajā un nemateriālajā gara pasaulē. Kā
saprast organisma nāvi? Ja nāve ir ilūzija un apziņa ir nemirstīga, tad nāves
bailes ir aizspriedums. Kāpēc radies tāds aizspriedums? Tīro ideju pasaulē
organisma nāve ir nevajadzīgs notikums, paradokss.
Ja, sekojot Bērklija viedoklim,
uzskata, ka visu sensoro sajūtu avots ir kristīgās baznīcas dievs, tad šo dievu
nākas atzīt par visu kārdinājumu, grēku, ļaunuma, agresijas un netaisnības īsto
cēloni. Kā rakstīja filosofs V.Zariņš, Bērklijs visādi vairījās no šāda
secinājuma, taču tas neizbēgami izriet no viņa mācības. Citādi būtu jāpieņem,
ka dieva radītajā matriksā ir iepīts sātana izveidotais matrikss. Nav atbildes
uz to, kā var rasties simtiem tūkstošu vai pat miljoniem reliģiju un tik dažādu
uzskatu par dievu vai daudziem dieviem. Kas tās rada? Vai kāds veic kādus
eksperimentus ar mūsu apziņu? Ideālismu apstrīdēt var no pierādījumu trūkuma
argumenta. Ideālisms nevarētu apgāzt ‘šķīdumā peldošu smadzeņu’ argumentu, kas
radās 20.gs. Saskaņā ar šīm teorijām ar mūsu apziņu eksperimentē (vai
uzjautrinās) kāds cits gudrāks un viltīgāks saprāts.
Bloga SP viedoklis.
Pasekosim Bērklija loģikai. Matēriju, kuru ar sensorajiem orgāniem uztver praktiski visi cilvēki, Bērklijs nosauc par aizspriedumu. Viņš mēģina apcerēt, kāpēc tāds aizspriedums varēja rasties. Turpretim garu pasauli, kuru maz kas saredz, viņš nosauc par realitāti. Bībeles notikumi ir tikpat reāli kā tas, kas notiek mūsu acu priekšā, jo šos brīnumus novērojuši daudzi cilvēki. Kaut gan arguments ir tas pats: lielākā daļa cilvēku tic apziņas nemirstībai. Un tomēr tas neskaitās aizspriedums. Piedevām tūkstošiem gadu veci notikumi var tikt cilvēku mītiskās domāšanas aizspriedumu pārveidoti. Matērija Bērklijam ir ideja, kamēr jēdziens ‘gars’ nez kāpēc nav nav ideja. Materiālisti apgalvo pilnīgi otrādi – tieši gars ir abstrakta ideja. Tāpat Bērklija darbos ir daudz cita veida aizspriedumu. Viņš, piemēram, uzskata, ka visi reliģiozie cilvēki ir krietni, bet nereliģiozie nevar būt krietni un godīgi. Līdz ar to viņa spriedumi izskatās nekonsekventi.
Tāpat iedomāsimies cilvēka organismu. Mums tomēr pastāvīgi jāuzņem
enerģija – gaisa skābeklis un ēdiens, kā arī jāizvada vielu maiņas
galaprodukti. Mums nav izvēles, lai izvairītos no urinācijas un defekācijas, kas
ir tāds riebīgs, nepavisam negarīgs process. Tāpēc mūsu organisms vairāk izskatās pēc autonomas
mašīnas, kas, būtībā, līdzīgs citām mašīnām.
Tieši tas pats sakāms par mūsu nervu
sistēmas mehānismu. Neiroloģija atrod, ka, sabojājoties kādam smadzeņu centram,
izzūd kāda no smadzeņu vai apziņas funkcijām. Mēs varam palikt akli, kurli,
somatiski nejūtīgi, nespējīgi runāt vai pat atpazīt savus radiniekus, kamēr
vien sabojātais netiek kaut kā salabots. Bieži salabo paši smadzeņu mehānismi –
nejūtīga matērija, mums to pilnīgi neapzinoties un nekontrolējot ar gribu, taču
nereti nepieciešams kāds „pulksteņmeistars” – neirologs, neiropsihologs vai
neiroķirurgs.
Daudzi cilvēki cieš no
uzmācīgo ideju sindroma, sauktu par obsesīvi-kompulsīvo traucējumu, kad viņi
nevar pēc savas gribas atbrīvoties no uzmācīgām idejām. Viņi sūdzās, ka domas
rodas pret gribu. Kas tādas domas rada? Ja Bērklijam ir taisnība un
materiālisti nevar izskaidrot, kā matērija pārvēršas domās, tad kāpēc gars nevar kontrolēt domas? Uzmācības var būt reliģiju un
dievu zaimojošas. Piemēram, analītiskās
psiholoģijas pamatlicējs Karls Gustavs Jungs cieta no ideju uzmācības. Vienā no
uzmācībām dievs no debesīm veica defekāciju uz vietējās draudzes baznīcas
jumta, par ko Jungs bērnībā ļoti pārdzīvoja. Tad mums šeit ir jāpievieno kāda
„ļaunā griba” kā sātans, kurš arī iejaucas gara apziņā. Sanāk, ka Bērklija
ideālisma pasaulē ir vismaz trīs apziņas jeb gribas – paša subjekta, dieva un
sātana. Vai arī uzmācību slimnieki cieš no bioķīmiska traucējuma, kā uzskata
materiālisti? Tas var nozīmēt, ka doma pati ir matērija.
Bērklija subjektīvais ideālisms neko nepastāsta,
kāpēc gara kontrolētā pasaulē rodas „aizspriedumi” pret garu, ateisms,
agnostiscisms. Nav pārliecības, vai šie cilvēki šādus filosofiskus uzskatus
brīvi izvēlas, jeb arī tie nonāk apziņā bez viņu gribas. Lai gan Bērklijs
raksta, ka ne garu, ne cilvēcisku garu vai cilvēka personu nevar uztvert ar
sajūtu orgāniem, jo tie nav ideja, no ideālistu mācības man nav skaidrs, kāpēc
es neredzu garu vai dievu, bet redzu citus cilvēkus. Mēs varam no
Bērklija un citiem ideālistiem paņemt ideju par cilvēka subjektīvo pasauli,
kurai patiešām grūti noskaidrot patiesību „tur ārpusē”. Mēs varam pieņemt, ka
krāsas, idejas, domas, atmiņas, arī skaņas un mūzika neeksistē ārpus prāta.
Tomēr matēriju aizmest prom neizdosies. Tā būtu sevis mānīšana.
Mēs arī nevaram atmest
zinātniskos mērinstrumentus, par cik cilvēkiem ir tik daudz dažādu uzskatu un
filosofiju, bet mērinstrumenti visiem cilvēkiem dod vienādus datus. Teiksim tā
– tikai matērijas mērinstrumenti uzskatos ir vienoti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru