Vēsturiskā Č.Darvina teorija.
Čārlzs Darvins , kurš, starp citu, bija reliģiozs cilvēks ar teoloģisku izglītību, no 1831-1836 g. veica ceļojumu ar kuģi ‘Beagle’, pēc kā izdod 3 grāmatas: “The Origins of Species” (1859); “The Descent of Man & Selection in Relation to Sex” (1871); “The Expression of Emotion in Man & Animals” (1873). Savos darbos Darvins izvirza dabiskās atlases teoriju. Darvina idejas mūsdienu priekšstats: ja organisms reproducējas, tā dizaina replikas pāriet pēcnācējos. Bet vecāku replikāciju mašīnas nav bez kļūdām un jaunajā paaudzē ir pazīmju [t1]modifikācijas. Defektīvās jeb neveiksmīgās pazīmes izzūd dēļ negatīvās atgriezeniskās saites no apkārtējās vides, bet veiksmīgās ir ar lielāku varbūtību tikt nostiprinātas tālākajā pārmantošanas procesā. Spontānais atgriezeniskās saites efekts – dabiskā atlase, liek pakāpeniski un neatlaidīgi izveidoties morfoloģijai un funkcionālajai organizācijai bez inteliģenta dizainera vai pārdabisku spēku iejaukšanās. Mūsdienu ģenētikas teorijas apstiprina Darvina tēzi, kur dabiskās atlases procesā gēnu skaits izmainās tā, ka adaptīvie gēni sāk gūt pārsvaru. Tādējādi Darvina teorija joprojām skaitās zinātniski apstiprināta (lai kā daudzi sapņu pārdevēji ir centušies apgalvot, ka Darvina teorija ir apgāzta) un tā nav pieskaitāma sapņu pārdevēju produkcijām.
Darvins izstrādāja teoriju, kur noteikta uzvedība (instinkti) var tikt
izveidoti dabiskās izlases procesā, tāpat kā dzīvnieku morfoloģiskās īpašības.
Pēc Darvina, uzvedība (vai, vismaz, instinkti) ir tikpat kritiski nozīmīgi
izdzīvošanai un reprodukcijai kā morfoloģiskas īpašības. Dabiskā atlase izveido
instinktu variācijas un izmaiņas sugai, piemēram, teritoriālā un migrācijas
uzvedība, ligzdas būve. Tas notiek ne citādi kā lēnas un pakāpeniskas vāju, bet
derīgu pazīmju uzkrāšanās rezultātā. Iedzimušās nederīgās pazīmes izzūd.
Instinkti tiek pārmantoti pa ģimenes līniju, kā uzvedības atšķirības dažādi
audzētiem suņiem, jo Darvins pieturējās pie iedzimtības sajaukšanās teorijas
(‘blending theory’), nevis detaļu (‘particulate theory’) iedzimšanas teorijai
kā Mendelim. Mūsdienu gēnu teorijas apstiprina Mendeļa tēzi, kur darbojas
dominantie un recesīvie gēni, nevis Darvina domātā pazīmju saplūšanu.
Savā grāmatā “Descent ot Man” Darvins meklē pierādījumus cilvēkam līdzīgu mentālo
spēju pazīmes dzīvniekos. Izsaka hipotēzi par mentālo kontinuitāti – dzīvnieka
prāts un cilvēka prāts ir punkti vienotā līnijā, bet neatšķiras kvalitatīvi.
Tas ievirza salīdzinošās psiholoģijas attīstību. Tiesa gan, Darvins vienu brīdi
izsaka šaubas, vai dažādas cilvēku rases pieder pie dažādām sugām (species) vai
pasugām (subspecies), beigās paliekot pie domas, ka rases pieder vienai sugai.[1] Te
viņš izvirza seksuālās atlases hipotēzi kā dabiskās atlases īpašu formu. Ir
divas atlases: atlase izdzīvošanai un atlase reprodukcijai. Reprodukcijas
atlase izveidoja tādas neparastas pazīmes kā košu apspalvojumu, lielus ragus,
kas ir nederīgas pazīmes izdzīvošanas cīņā pret citu sugu plēsējiem. Šī
seksuālā atlase darbojas savas sugas locekļu starpā:
1) kā konkurence starp tēviņiem (ragi);
2) mātītes izvēles rezultātā (ārējais izskats, košs apspalvojums).
Cilvēkiem vīriešu cīņā par
sievietes izvēli iedzimtība noteica lielākus fiziskos izmērus, fizisko izskatu
un spēku, kareivīgumu un inteliģenci, tai skaitā sociālo inteliģenci. Savukārt
sieviešu skaistumu – ķermeni bez apspalvojuma, maigu ādu, deguna formu, gurnu
apmērus noteica vīriešu izvēle.
Darvins
izvirzīja arī domu par iedzimtām morālām nostādnēm, kas palikušas kā sociālie
instinkti. Kā sociālie instinkti izveidojās vecāku aprūpe, grupas sadarbība un
kolektīva aizsardzība. Cilvēka morālās īpašības ieņēma lielu apjomu šajā darbā,
kuras Darvins aprakstīja kā patriotisma garu, uzticību, pakļāvību, drosmi un
simpātijas vienam pret otru, kas liek sevi ziedot kopējam labumam.[2]
Tā attīstībā redzēja 2 avotus:
1) smadzenēm attīstoties cilvēki no pieredzes
iemācījās iemācīties no pieredzes, ka, palīdzot grupas loceklim, parasti var
saņemt atbildes palīdzību;
2) noteiktas sociālās uzvedības uzslava un nicinājums
baro mūsu dzīvniecisko vajadzību pēc citu apbrīnas un liek izvairīties no kauna
un nožēlas emocijām.
Taču daudzi citi sāka pievienot Darvina teorijai savas radošās fantāzijas, tai skaitā arī tumšās, destruktīvās fantāzijas.
H.Spensera Sociāldarvinisms.
Viens no lielākajiem Darvina teorijas aizstāvjiem bija Herberts Spensers
(1820-1903), kas izveidoja Sociāldarvinisma teoriju. Pēc tās baudas gūšana un
izvaire no sāpēm virza visu cilvēka uzvedību. Moralitāte arī sniedz zināmu
baudu. Tātad baudu var iegūt apmierinot savu vajadzību impulsus (self-regarding
impulses) un citu apmierināšanas impusus (other-regarding impulses). Tas
nozīmē, ka gan patīkamas barības ēšana, gan barības došana citiem ir cilvēkam
patīkams pārdzīvojums. Cilvēku savstarpējai sadarbībai ir nepieciešams balanss
starp egoistiskajiem un altruistiskajiem impulsiem. Tomēr Spensers nepalika
pazīstams ar savu savstarpējās sadarbības teoriju, bet ieguva asociācijas ar
Vācu nacisma politisko sistēmu. Spensers izcēla atsauksmes uz tādiem
bioloģiskajiem faktiem kā cīņa par eksistenci, dabisko atlasi, pielāgotāko
izdzīvošana, lai ieteiktu morālo uzvedību. Piemēram, 1874.gadā Spensers
ieteica, ka dzīve ir cīņa arī cilvēkiem un lai šo izdzīvošanu veicinātu, ir
nepieciešama politika nepalīdzēt vājajiem: “Palīdzēt sliktajam vairoties nozīmē
sagādāt nākamajām paaudzēm daudz ienaidnieku.”[3]
Taču pavisam izteiktu destruktīvo sapņu paveidu Darvina un Spensera teorijas ieguva nacionālsociālistu fantāzijās, kuras apstiprināja viņu kāri uz īpašo lomu vēsturē.
Taču pavisam izteiktu destruktīvo sapņu paveidu Darvina un Spensera teorijas ieguva nacionālsociālistu fantāzijās, kuras apstiprināja viņu kāri uz īpašo lomu vēsturē.
Vācu fašisms jeb nacionālsociālisms.
Kā
raksta M.Ašmanis savā politikas terminu vārdnīcā, fašisms ir politiska mācība un
kustība, kas radusies 20.gs. sākumā Itālijā. Kapitālistiskās sabiedrības
spontanitātes izraisītās pretrunas fašisms tiecas atrisināt vai apslāpēt ar
teroristiskām valdīsanas metodēm, pakļaujot visu sabiedrību stingrai
militarizētai organizācijai un disciplīnai, apvienojot iedzīvotājus
profesionālajās, aroda vai teritoriālajās korporācijās ar augstākstāvošo
instanšu priekšā atbildīgu ar plašām pilnvarām pret padotajiem apveltītu vadoni
priekšgalā, centralizēti reglamentējot sabiedrības saimniecisko un garīgo
dzīvi, izskaužot jebkādu brīvdomību un pilsonisko patstāvību.[4]
G.Catlaks un J.Ikstens raksta, ka fašisms noliedz cilvēka racionalitāti,
uzskatot, ka indivīda rīcību nosaka spēcīgas emocijas, kas nav pakļautas prāta
kontrolei. Fašismam ir centieni radīt jauna tipa cilvēku, kas ir brīvs no
netikumiem un vājībām. Jaunā cilvēka veidošana ir pa spēkam tikai izcilām
personībām, kurām varētu uzticēt valsts un sabiedrības vadīšanu un šiem
līderiem jādod pilnīga vara pār cilvēkiem. Šo nedaudzo personību vidū ir meklējams
vadonis, kas spēj pārraudzīt sabiedrības pārveidošanos un definēt attīstības
mērķus.[5]
Vācu
fašisma ideoloģijas kodolu veidoja nacionālsociālisms, kuru, savukārt, Ašmanis
definē kā politisku mācību un kustību, kas radusies pēc pirmā pasaules kara Vācijā
un kas kapitālistiskās sabiedrības spontanitātes izraisītās pretrunas tiecās
atrisināt, deklarējot vienas (vācu) nacionalitātes pārākumu un no tā izrietošo
tās sūtību valdīt pār citām, “nepilnvērtīgajām” nācijām, pakļaujot tās sev vai
iznīcinot, kā arī pašas sastāvu attīrot no jaukteņiem.[6]
Nacionālsociālisma okultais pseidozinātnisms kā specifisku sapņu forma.
1905.gadā Georgs Lancs fon Libenfelss izdeva pirmo cilvēka rašu žurnālu “Ostara”, bet nedaudz agrāk 1900.gadā nodibināja “Jaunā tempļa ordeni”. Šajā ordenī varēja iestāties tikai gaišmataini vīrieši ar zilām acīm. Viņi uzņēmās precēties tikai ar gaišmatainām sievietēm zilām acīm. Laika periodā no 1928. līdz 1930.gadam tika izdots pamflets “Teozooloģija, jeb Zinātne par sodomas pērtiķiem un dievišķo elektronu. Ievads senajā un jaunākajā pasaules uzskatā un aristokrātijas un dižciltības attaisnojums.” Par “sodomas pērtiķiem” Lancs nosauc “nepilnvērtīgo rasu” tumšādainos un tumšmatainos pārstāvjus, kurus viņš uzskatīja par dēmonu nekvalitatīvu darbu, atšķirībā no dievu šedevra – gaišmatainajiem un zilacainajiem āriešiem. Ar rases “selekcijas” palīdzību Lancs vēlējās atmodināt dievus, kas “snauž cilvēka miesas zārkos” un, uz varonīgās āriešu rases pamata, apveltīt jauno cilvēku rasi dievišķajiem “elektromagnētiskajiem un radioloģiskajiem” orgāniem, pateicoties kuriem tā paliks “viszinoša, visvarena un gudra” kā senie dievi. Lancu arī uzskata par cilvēku, kas apgādāja ar idejām Hitleru, kā arī to, ka Hitlers varēja iepazīties ar tādām žurnāla “Ostara” publikācijām kā “Rases izskats. Rases fiziognomijas apskats (Nr.28), “Kopējā rases somatoloģija” (Nr.30), “Īpašā rases somatoloģija II” (Nr.31) un kas, savukārt, atspoguļojās arī Hitlera grāmatā “Mana cīņa”.[7]
Vācu nacionālsociālisms kā
pseidodarvinisma izpausme.
Verners
Mazers savā grāmatā par Ādolfu Hitleru raksta, ka līdz 1945.gadam Hitlera
pasaules uztverē, līdzās vēsturiskajai pieejai, būtisku lomu spēlēja
bioloģisms, īpaši pseidodarvinisms.[8]
Darvina proponēto cīņu par izdzīvošanu Hitlers redzēja kā rasu cīņu par dzīves
telpu.
1941.gadā
Hitlers teica: “Kādam var likties briesmīgi, ka dabā viens apēd otru. Sienāzis
nogalina mušu, putns sienāzi, liels putns mazu. Bet pats stiprākais,
novecodams, paliek par baktēriju upuri. Un tos galu galā, kaut arī citādā ceļā,
saķer tas pats liktenis... tapēc vienīgais, kas mums atliek, ir mācīties dabas
likumus, lai tiem nepretotos. Pretējā gadījumā tas nozīmētu nostāties pret
debesīm! Ja jau ticēt dieva nostādnēm, tad tas nozīmē tikai vienu: sugas
saglabāšanos.”[9] Hitleram valstis, tāpat kā
Aleksandram fon Milleram vai Jakobam Burkhardam, - ir bioloģiski organismi, kas
pakļaujas dabas likumiem. Tai laikā kad Burkhards pārnesa bioloģiskās
likumsakarības uz tautu vēsturi, kurām
tas atvēlēja dzīves ilgumu 1200 gadi, Hitleram valsts vēsture izbeidzas
tikai tad, kad tauta pārstāj cīnīties un, tādā veidā, nostājas pret dabas
likumiem, kas garantē tās izdzīvošanu.[10]
Hitlers te bija nesatricināms: “ja vācu tauta nav gatava cīnīties par
pašsaglabāšanos, nu ko, tad tai ir jāpazūd!” Viņam pārapdzīvotība, cīņa un kari
ir tie faktori, kam būtu jāgarantē vācu tautas izdzīvošanu. Verners Mazers
raksta, ka Hitlers bija iepazinies ar Tomasa Roberta Maltusa darbiem. Maltuss,
kas mira 65 gadus pirms Hitlera dzimšanas, aizstāvēja tolaik ātri popularitāti
iegūstošu domu, ka zemes iedzīvotāju skaits aug ātrāk nekā zemes ražotspēja.[11]
Tai laikā, kad Maltuss rekomendēja kā izeju no šīs dilemmas vēlīnas laulības,
iedzīvotāju pieaugšanas ierobežojumus ar atturību un intensīvu lauksaimniecības
attīstību, Hitlers meklēja risinājumu tikai nežēlīgā cīņā, plēsonīgā karā uz
iznīcināšanu, kuru viņš neglorificēja, bet redzēja tajā tikai līdzekli,
nepieciešamību, kas izriet no dabas likumiem.[12]
Arī
Gebelss 1924.gadā raksta savā dienasgrāmatā: “Stiprā tiesības – mums no jauna
jāsaredz šis dabas likums, un tad aizlido prom visas fantāzijas par pacifismu
un mūžīgo mieru... Vai tad mēs nevēlamies atgriezties pie dabas? Pamēģiniet
propogandēt pacifismu tīģeriem un lauvām!” “Pēc visām šīm gadsimtu kunkstēšanām
par nabadzīgo un apspiesto aizsardzību ir pienācis laiks mums saņemties
aizsargāt stipros pret vājajiem. Viens no Vācijas valsts pamatuzdevumiem ir
tas, lai uz mūžiem ar visiem iespējamiem līdzekļiem novērst slāvu rases
attīstību. Visu dzīvo būtņu dabiskie instinkti saka mums priekšā ne tikai
uzvarēt savus ienaidniekus, bet arī iznīcināt tos.”[13]
Kā
izturēties pret slimajiem un vājajiem, viens no nacistu iedvesmotājiem bija
pazīstams vācu mediķis Alfrēds Plecs. Viņš savā grāmatā “Mūsu rases labās
īpašības un vājo aizsardzība” norāda uz bīstamībām, kas “draud mūsu rasei dēļ
vājo aizsardzības”, domājot tieši āriešu rasi. Pleca uzskati, kas pēc 1933.gada
palika par titulēto profesoru, veicināja eigenētikas ideju izplatību Vācijā.
Tām tikai dots nosaukums “rases higiēna”. Tās ļoti atgādina arī Hitlera idejas,
ko uzskatāmi parāda šāds viņa citāts: “Cilvēkam, kas propogandē rases higiēnu, diez vai kas būs pret karu, tā
kā tas ir tautu cīņas līdzeklis par izdzīvošanu... Kara laikā būtu lietderīgi
savākt kopā neveiksmīgos pārstāvjus un novirzīt tos uz tādām vietām, kur
vajadzīga tikai lielgabalu gaļa un nav nepieciešamas īpašas inividālās īpašības.”.[14]
Hitlera izpratnē “pareizi” saprasta politika izpaužas kā nežēlīga cīņa par
varu, izejot no dabas diktētajiem likumiem cīņā par izdzīvošanu. Tapēc spēka
pielietojuma draudi vienmēr slēpās aiz viņa politiskajām pārrunām un principā
nekad nebija vērsta uz partneru iegūšanu tradicionālajā nozīmē. Hitlers
rakstīja savā grāmatā “Mana cīņa”: “Savienība, kuras mērķis nesatur karošanas
nolūkus, nav ne jēgas, ne vērtības. Savienības noslēdz tikai dēļ cīņas.”[15]
Pēc ielaušanās Krievijā, kara pasludināšanas Savienotajām valstīm un Japānas
iesaistē karā Hitlers izteicās, kādu lēmumu uzskatītu par ideālu, izejot no
saviem vēsturiskajiem uzskatiem: “Tas ir stāvoklis..., kurā katrs zin, ka dzīvo
un mirst tikai dēļ savas bioloģiskās sugas saglabāšanas.”[16]
Lai atbrīvotu dzīves telpu vācu nācijai, vērmahta ekspansijas rezultātā
austrumu virzienā vajadzēja iznīcināt ap 30 miljonu ebreju un slāvu. Eksistē
uzskats, ka 1939.gadā tika izstrādāta taktika, bet uz 1943.gadu jau nosprausti
Vācijas ārpolitikas mērķi kā “nacionālsociālistiskā pasaules uzskata loģisks
iznākums”. Tā ir pretinieku un ienaidnieku sistemātiska iznīcināšana un
centieni pēc radikāli jaunas kārtības iedibināšana Eiropā pēc
rasiski-idoloģiskajiem principiem un kas balstījās uz vulgārā darvinisma plašas
izplatības.[17] Rževskaja savā grāmatā
“Gebelss” raksta: “Viss, kas likās neiespējami, realizējās nacistiskās Vācijas
praksē. Sākums tika ielikts Buhas klīnikās Berlīnes ziemeļaustrumos. Te
pazemojošai un ļaunu vēstošai izmeklēšanai tika pakļauti visi rajona iedzīvotāji.
Izmeklēšanas rezultātu kartotēkā tika atspoguļots, kādas ir cilvēkam tiesības
uz profesiju, karjeru, ģimeni, armijas dienestu un, beigu beigās, uz dzīvi.
Rases skalā pašā apakšā bija čigāni, līniju augstāk ebreji, tad krievi un citas
slāvu tautas.[18] 1939.gadā Hitlers atdod
pavēli “paplašināt noteikta loka ārstu pilnvaras tādā veidā, lai viņi varētu
nodrošināt humānu nāvi neizārstējamiem slimniekiem.” Savā cīņā “nepilnvērtīgo”,
“vājo sugas īpatņu” iznīcināšanā Vācijas iekšpolitikā tika kastrēti un sterilizēti
daudz vīriešu un sieviešu, nogalināti slimie. No 1939.gada septembra līdz
1941.gada vasarai Hadamarā, Brandenburgā, Grafanekā, Harhaimā, Zonnenštainē un
Bornburgā tā rezultātā aiziet bojā vairāk nekā 50 tūkstoši slimo, plānprātīgo,
ebreju, pusebreju, personu, kam ir ebreju senči, kā arī ārzemnieku, pirmkārt,
poļu un krievu.[19] Tas pats attiecas uz
fašistiskās vadības kriminālkodeksa 175.pantu, sodošo par homoseksuālismu.
Nebija nekā nepatīkamāka karjerai nacionālsociālistu aprindās, kā iegūt
rasiski-nepilnvērtīgā statusu vai jauktas laulības atvasi. Pat Gebelsam, kurš
bija klibs, nācās taisnoties, slēpjot īstenību, kā uzskata biogrāfi, ka
nepilnvērtīgā kāja nav no dzimšanas, bet no nelaimes gadījuma.[20]
Kopumā
var teikt, ka lēmumi, kas tika pieņemti rasu ideoloģijas ietekmē, dzīves telpas
paplašināšana, kari, “nepilnvērtīgo” indivīdu un ebreju iznīcināšana, “tīro”
āriešu selekcija norāda, ka Hitleram bija vācu nācijas pilnīgas bioloģiskas
transformācijas plāni.[21]
Grāmatā “Mana cīņa” tiek proponēts: “Tāpat kā es atšķiru tautas pēc to rases
piederības, tāpat arī atšķiras atsevišķi cilvēki tautas iekšpusē. Un
“izredzētās tautas”, vācu, iekšpusē nepieciešams izvest pārbaudi uz
augstvērtību un cilts piederību.” “Ir tikai viena svētākā cilvāka tiesība:
parūpēties, lai saglabātos asins tīrība.” “Jāizdala tautas iekšienē
visvērtīgākos rases elementus un parūpēties par to pavairošanu.” Tika plānota
stingra selekcija starp vāciešiem. “Neveselu cilvēku vai esot aizdomām par
nepietiekamu fizisko iedzimtību jāpasludina par nederīgu, lai pārotos un tas ir
jānodrošina praksē.”[22]
Ar gigantiskajiem rasiski-bioloģiskajiem projektiem bija pārņemti arī Himlers
un SS grupenfīrers Globočņiks.[23]
Savukārt Gebelss 1928.gada 16.oktobrī rakstīja savā dienasgrāmatā, ka
“nacionālsociālismam jāpaliek par vācu valstisko reliģiju.”[24]
“Partijas uzvara nozīmē valdības maiņu,” – vēl 1934.gada 19.martā izteicās
Hitlers,- “Bet pasaules uzskata uzvara – tā ir revolūcija, kas izmaina pašu
tautas dabu.”[25] Bija skaidrs pat, ka
Hitlers nostādīja savas pasaules uztveres realizāciju augstāk par nācijas
likteni. Viņš uzskatīja, ka vācu tautai ir jāizzūd no zemes virsas, ja tā
necīnīsies. No tautas, ar kuras vēsturi viņš sevi publiski identificēja,
Hitlers pieprasīja ticību tanī, ka viņš vienīgais zina un saistībā ar savu
sūtību cenšas panākt to, kas ir labākais tautai un valstij. Līdz pat savas
dzīves pēdējām dienām viņam izdevās pārliecināt savus piekritējus, ka darbojas
“pareizi”, pat ja daudz kas viņiem likās nesaprotams vai nepareizs.[26]
Un līdz pat savas dzīves beigām Hitlers, kā jau solīja 1924.gadā “Mana cīņa”,
palika uzticīgs savam pasaules uzskatam un politiskās domāšanas kategorijām, ko
noformulēja vēl jaunības gados.[27]
Savos
vēsturiskajos priekšstatos Hitlers, tāpat kā viņa bijušais skolotājs Aleksandrs
fon Millers attiecībā uz ebrejiem propogandē bioloģisko antisemītismu, kura
realizāciju izvirza nežēlīgās izdzīvošanas cīņas rangā.[28]
“Demokrātijas uzvara”, pēc Hitlera domām, ir ebreju cīņas līdzeklis, kuru tie
izmanto kā nāciju iznīcināšanas līdzekli, novēršot to uzmanību no cīņas par
izdzīvošanu.[29]
Grāmatā
“Mana cīņa” kā ideju pirmsācējs parādās arī Darvina “māceklis” Ernsts Hekels un
viņa sekotājs Vihelms Belše. Hitlers iepazinās ar 1899.gadā iznākušo Belšes
grāmatu “No baciļa līdz cilvēkpērtiķim”, kurā autors apraksta cīņu par
izdzīvošanu zooloģiskajai sugai cilvēkam pret zemākajām organiskās dzīves
formām un ka tikai XIX gadsimtā cilvēks spēja izšķirošā cīņā uzvarēt “mikrobu
trešo reihu”. Dabas zinātņu diletanta Belšes nikno polemiku ar atzītajām zinātnes
autoritātēm, “profesoru institūta gudriniekiem” Hitlers līdz pat savas dzīves
beigām uzskatīja par atbilstošu. Domu par to, ka baciļi apdraud cilvēku, kas
tikai dažas desmitgades atpakaļ nezināja savu “pašu briesmīgāko naidnieku”,
Hitlers savdabīgi ietvēra savā “pasaules uztverē” un kopš tā laika vairs
nerunāja par ebrejiem kā par cilvēkiem. “Ebreju vīrusa atklāšana... palika par
vienu no lielākajām revolūcijām, ko izdarīja pasaule,- raksta Hitlers. –Cīņai,
kuru mēs vedam, ir tā pati daba, kuru pagājušajā gadsimtā veda Pastērs un Kohs.
Cik daudz slimību izsauc ebreju vīruss... Mēs iegūsim no jauna veselību tikai
tad, kad aizvāksim ebrejus”.[30]
“Ebreji vienmēr ir bijuši parazīti citu tautu organismā... Viņu izplatīšanās
veids... tipisks visiem parazītiem. Viņi pastāvīgi meklē jaunu augsni savai
rasei... Šīs darbības sekas arī līdzīgas ar parazītiem: tur, kur tie parādās,
agri vai vēlu tauta-saimnieks iet bojā.”[31]
Līdz ar to Hitlers, aprakstot savus politiskos uzskatus, sāk izmantot šādas
metaforas no bioloģijas: “parazīts”, “starptautiskais parazīts”, “bacilis”,
“baciļpārnesējs”, “vampīrs”, “cilvēci graujošā sēnīte”, kā arī tādu izteicienu,
ka “zeme, tāpat kā miljonus gadu atpakaļ, nesīsies visumā bez cilvēkiem, ja
ebreji panāks uzvaru pār šīs pasaules tautām.”[32]
Viens no Hitlera pamatojumiem bija, ka “nenopelnītu naudu var paņemt tikai
parazīts uz strādājošā ķermeņa. Ja to ņem visa tauta, tad tā var būt tikai
“parazītu rase.””[33]
Tāpat Hitlers uzskatīja prositūciju kā tīri ebrejisku nodarbi un āriešu rases
sagraušanas veidu.[34]
“Ebreji labāk par visiem uz zemes iztur nelabvēlīgu klimatu un “līdzīgi
parazītiem”, atšķirībā no āriešiem, momentāli iedzīvojas visur – no tropiem
līdz Lapzemei”.[35]
Hitleram
tiešām piemita pārliecība par iespēju atstāt trešo reihu brīvu no ebrejiem un
pārliecība par lielo vēsturisko misiju, kādu viņš veic un pat kādu pieminekli
viņam par to uzstādīs. Mazers raksta, ka “var uzskatīt par absolūti pierādītu,
ka Hitlers nekad nopietni nepieļāva, ka kļūdās šai sakarā.”[36]
Viņš pat domāja, ka viņu virza kādi augstāki spēki, tikai dabaszinātņu ietekmes
dēļ viņš nemēģināja nosaukt šos augstākos spēkus par Dievu.[37]
Nacionālsociālisma spriedumu kļūdas - bloga SP viedoklis.
Manuprāt
kļūda Hitlera spriedumos par dabisko atlasi vislabāk saredzama viņa darba “Mana
cīņa” 11. nodaļā ar virsrakstu: “Tauta un rase”. Lūk ko viņš raksta nodaļas
sākumā par dzīvnieku izdzīvošanu: “Pat pavirši vērojot, nav iespējams nepamanīt
gandrīz dzelžaino likumu, ka vairošanās un dzimtas un sugas turpināšanas formas
ir ļoti ierobežotas, lai gan dzīvības enerģija dabā ir gandrīz neierobežota.
Katrs dzīvnieks pārojas tikai ar savu biedru dzimtā un sugā. Zīlīte iet pie
zīlītes, žubīte pie žubītes, strazds pie strazda, lauku pele pie lauku peles,
mājas pele pie mājas peles, vilks pie vilcenes utt.
To
mainīt var tikai kaut kādi ārkārtēji apstākļi, piemēram, vispirms apstākļi, kad
tiek liegta brīvība, vai kaut kādi citi apstākļi, kuri traucē pārošanos vienas
dzimtas un sugas ietvaros. Šajos gadījumos daba tūlīt pat sāk pretoties un pauž
savu protestu, atņemot šiem dzīvniekiem spējas vairoties tālāk vai ierobežojot
šo izdzimteņu dzimstību nākamajās paaudzēs. Taču vairumā gadījumu daba šiem
izdzimteņiem atņem spēkus pretoties slimībām un ienaidnieka uzbrukumam.”[38]
Tik
tālu par dzīvniekiem, kur runa ir par dažādām sugām, Hitlera rakstītais
aptuveni atbilst Darvina idejām. Tālāk Hitlers raksta: “Krustojoties divām
būtnēm, kuras atrodas dažādā attīstības pakāpē, nenovēršami rodas pēcnācēji,
kuru attīstības pakāpe atrodas kaut kur vidū starp abu vecāku attīstības
pakāpēm. Tas nozīmē, ka pēcnācēji atradīsies mazliet augstāk nekā vairāk
atpalikušais no abiem vecākiem, taču vienlaikus arī zemāk, nekā vairāk
attīstītais no abiem vecākiem. No tā savukārt izriet, ka šādiem pēcnācējiem
vēlāk nāksies ciest sakāvi cīņā ar savas dzimtas un sugas attīstītākajiem pārstāvjiem.
Šāda pārošanās ir pilnīgā pretrunā dabas tieksmei uz pastāvīgu dzīves
pilnveidošanu.”[39]
Šo
izteicienu es kā dabaszinātņu pārstāvis varētu komentēt šādi, ka te Darvina
idejas ir pārprastas. Darvinam nebija idejas par gēniem un viņš patiešām runāja
par pazīmju saplūšanu un nezināja, ka ir dominantie un recesīvie gēni, kuru
mijiedarbība arī nosaka pazīmes pēcnācējiem. Taču Darvins runāja par to, ka
nogalina tikai citas sugas pārstāvji – plēsēji, un tas ir pārtikas ieguvei.
Viens otru tīšām nenogalina vienas sugas pārstāvji, bet tikai sacenšas viens ar
otru par mātītes uzmanību rituālajās cīņās. Sāncenšiem ir pakļaušanās pozas un
kustības, kas darbojas kā agresijas apturētājs uzvarētājam. Tāpat Darvins
runāja par sociālajiem instinktiem starp savas sugas īpatņiem gan sociālajiem
dzīvniekiem, gan cilvēkiem, kas darbojas kā simpātijas vienam pret otru.
Vēlākās evolūcijas dabaszinātnes – sociobioloģija un evolūcijas psiholoģija vēl
vairāk izpētīja un pamatoja iedzimto altruismu. Šī vajadzība savstarpēji saprasties
un vienoties arī veido tiesību attīstību cilvēku sabiedrībā.
Otrkārt,
Hitlers nerunā, par kādām tādām attīstības pazīmēm pēcnācējos iet runa:
fiziskajām, intelektuālajām, mākslinieciskās domāšanas, līderiskajām, altruisma
izpausmēm, vai kādām citām? Ar ko tad viens cilvēks būs pārāks viens par otru?
Protams, ka Hitlers un fašisms kopumā nesaskata tādas pazīmes kā altruisms,
empātija, līdzcietība, labsirdība kā vērtīgas pazīmes izdzīvošanas cīņā.
Tas
noved pie tā, ka Hitlers visdrīzāk neizprata tādu Darvina ideju, ka savstarpējā
konkurence starp vienas sugas īpatņiem par seksuālā partnera uzmanības
iegūšanu. Gan tēviņu rituālās cīņas, gan košas ārējās pazīmes, vienalga vai
apspalvojuma košums, vai matu un acu krāsa cilvēkiem, attīstījās kā īpašības mātītes
uzmanības pievilkšanai. Arī altruisms ir pazīme, kas pievelk pretējā dzimuma
uzmanību. Attīstības neveiksme starp savas sugas pārstāvjiem izpaužas tikai kā
nespēja atrast seksuālo partneri un tad šādi indivīdi arī neatstāj pēcnācējus.
Tādējādi neveiksmīgās pazīmes izzūd pašas.
Turpat
tālāk Hitlers raksta: “Pilnveidošanās galvenais nosacījums ir, protams, ne jau
augstākstāvošās būtnes pārošanās ar zemākstāvošo būtni, bet tikai pirmās
uzvaras pār otro. Stiprākajam ir jāvalda pār vājāko, nevis jāpārojas ar vājāko,
tādējādi ziedojot paša spēku. Tikai vājie te var saskatīt ko šausmīgu.”[40]
Citātā uzskatāmi redzams, kā tiek sajaukts,
kas liek konkurēt un kas liek “pāroties” un kas veicina pilnveidošanos.
“Sekas
šai visai dabai raksturīgajai tieksmei uz rases tīrību ir ne tikai vienas rases
norobežošanās no citas, bet arī zināms vienveidīgums katras rases ietvaros.
Lapsa vienmēr būs lapsa, zoss – zoss, tīģeris – tīģeris utt. ; atšķirība te var
būt tikai atsevišķu eksemplāru lielāka vai mazāka izturība, lielākā vai mazākā
prātā, sapratnē utt. Bet nekad nevar atrast lapsu, kurai būtu humāni nolūki
pret zosi, tāpat kā mēs nekad nesastapsim kaķi, kas gribētu draudzēties ar
pelēm.”[41]
Atkal
redzam, ka runa iet par dažādām sugām un nekur nav teikts, vai lapsai var būt humāni
nolūki pret lapsu, kaķim humāni nolūki pret kaķi un pelei humāni nolūki pret
peli. Bet evolūcijas teorijas jau no Darvina laikiem zin, ka tāds ja ne
humānisms, bet zināms altruisms un saudzīgums pret savas sugas īpatņiem tiešām
pastāv.
Tālāk
Hitlers raksta acīmredzami, lai attaisnotu vājo iznīcināšanas ideju: “Tēviņu
cīņa mātītes dēļ nodrošina tiesības un iespēju vairoties tikai stiprākajiem.
... Ja tas nebūtu tā, tad tas nozīmētu, ka mūsu pasaulē vispār izbeigtos
progresīvā attīstība. Tad jau drīzāk iestātos pretējais process. Skaitliskā
ziņā vājajam ir vienmēr pārsvars pār stipro. Un, ja vien spēja vairoties abiem
būtu vienāda, tad neilgā laikā vājais savairotos tik milzīgos apmēros, ka
pilnīgi pārmāktu stipro.”[42]
Pēc
pirmā teikuma var noprast, ka Hitlers seksuālajā atlasē redz tikai tēviņu
savstarpējo cīņu, bet galīgi izlaiž mātītes izvēli. Lai gan mātītes tiešām
izvēlas dominējošo tēviņu, tā ir mātītes aktīva izvēle un tās izvēlas arī pēc
citām pazīmēm. Hitlera filozofijā sanāk, ka uzvarētājs vienkārši pats paņem
mātīti pēc savas izvēles ar savām uzvarētāja tiesībām. Pēdējais teikums par
“vājo” indivīdu savairošanās iespējām ir pavisam nesaprotams no dabiskās
atlases viedokļa. Sanāk, ka stiprajam nepieciešama īpaša aizsardzība. Ja tā
“vājie” tiešām savairotos, sanāk, tie būtu ar kaut ko pārāki par “stiprajiem”.
Tālāk Hitlers nobeidz savu domu: “Daba
nevēlas, lai vājākās būtnes pārotos ar stiprākām būtnēm. Bet vēl lielākā mērā
tai pretīgs ir augstākās un zemākās rases sajaukums. Tāds sajaukums apdraud visu
dabas gadu tūkstošu ilgo darbu cilvēka pilnveidošanā.”[43]
Ir
zināms no Darvina teorijas: ja daba ko nevēlas, tad tā arī to nepieļauj. Mātīte
iepatīkas tikai savas sugas tēviņi un tā labprātīgi neizvēlas nepilnvērtīgus,
slimus savas sugas tēviņus. Šādi tēviņi vienkārši neatstāj pēcnācējus. Nekāda
īpaša cita ārēja spēka iejaukšanās nav nepieciešama. Kamēr vācu fašistiskā
iekārtā ideālo ārieti, gaišiem matiem, zilām acīm nez kapēc sāka selekcionēt
vīrieši. Izejot no Darvina seksuālās atlases teorijas,- ja šāds āriešu tips
sieviešu acīs izskatītos ievērojami pārāks, sievietes pašas to izvēlētos un
atstātu vairāk pēcnācējus. Hitlers neizprata arī to, ka seksuālajā konkurencē
un atlasē stiprākais nozīmē arī altruistiskākais, tas ir humānistiskākais
indivīds. Respektīvi, ārējais izskats, fiziskā veselība un vadoņa īpašības nav
vienīgie partnera izvēles kritēriji. Bet nacistiskie selekcionāri vīrieši
uzsāka selekcionēt nezēlīgus vīriešus un paklausīgas sievietes.
Var
uzdot jautājumu, cik daudz Hitlers un pārējie nacisti saprata, ka iztulko
Darvina teoriju pa savam, lai racionāli attaisnotu teritoriālās ekspansijas
mērķus, kas raksturīgi vairāk vai mazāk visām tautām, ne tikai vāciešiem.
Tāpat, cik daudz ebreju iznīcināšana vācu fašismam bija Hitleram sakāpušās paranojas
rezultāts. Tomēr iepriekš minētie vācu tautas pārbūves plāni norāda, ka Hitlers
patiešām ir ticējis, ka saprot evolūciju pareizi. Kā raksta Verners Mazers:
“Hitlera emocionālās reakcijas, apskatot karu un teritoriju iegūšanas
problēmas, ir plaši pazīstamas. Kur tikai viņš iesāka runāt par “tautu un
apdzīvošanas telpu” vai par karu, viņš palika biedējoši ass un atstāja
psihopāta iespaidu, kas darbojas instinktīvi un atrodas transā. Asinis ieplūda
viņa sejā, ķermenis saspringa, krūtis izliecās, rokas izstiepās uz priekšu, it
kā viņš gribētu iesist vai saķert pretinieku. Balsī parādījās draudu notis un
pats viņš palika par agresijas iemiesojumu.”[44]
Tātad Hitlers runāja ar lielu pārliecību vai arī pūlējās pārliecināt pats sevi
savā nekļūdībā, tātad izslēdzot jebkādas šaubas sevī. Kā zināms no pūļu
psiholoģijas, šāda pārliecība ir vitāli nepieciešama, lai pārliecinātu citus.
Pretējā gadījumā Hitleram nebūtu izdevies panākt šādu ietekmi. Gebelss
1924.gada 20.septembrī apraksta šo mehānismu uz sevis: “Iedzīvošanās – tas ir
viss. Man ir jāiedzīvojas šajā idejā” un 22.septembrī: “Vai es esmu uz pareizā
ceļa? Es dažreiz šaubos. Vai es atradīšu stingru un nesatricināmu ticību!!!”[45]
Neapšaubāmi šādi procesi norisa daudzu, ja ne visu, fašisma iekārtas
iedzīvotāju galvās. Bet līdera pārliecība uzvar. Un šīs pārliecības idejās ne
pēdējo vietu spēlēja pārprastā Darvina mācība. Ārsti atkāpās no
profesionālajiem ideāliem par labu nacionālsociālistiskajai āriešu veselības
aizsardzības programmai. Mediķus audzināja jaunajā filosofijā rasu teorijā un
to nosauca par “medicīnas jaunajām vērtībām”. Ap 70% ārstu iestājās nacistu
partijā. Vācu fašisma iekārtā tautas masām zveidojās plaši aprakstītie un
dažādiem vārdiem apzīmētie jēdzieni: “masu orgasms”, “orgiastiskā vienotības
sajūta”, “ekstātiskā savienība”. Notika masveida iedzīvošanās “Hitlera un
nacionālsociālistu dabiskās atlases teorijās”, bet nomācošā masa nomāca
individuālisma šaubas sevī un nevērsās pie citām autoritātēm dabaszinātnieku
aprindās.
Hitlera nacionālsociālistiskā valsts ir piemērs sapņu dominēšanai politikā. Bez Darvina teorijas pilnīgas pārveidošanas, kā saka pētnieki, Hitlers, Himlers un citi neskaitāmi sapņu pārdevēji izveidoja visā valstī arī savu specifisku reliģisku kultu - SS reliģiju. Bet par to citā reizē.
Literatūra.
Miķelis
Ašmanis “Politikas terminu vārdnīca”. Apgāds Zvaigzne ABC, 1999.
Guntars
Catlaks, Jānis Ikstens “Politika un tiesības”. Zvaigzne ABC, 2003.
Ādolfs
Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts latviešu valodā, 1995.
Е.М.Ржевская
“Геббельс”. АСТ-ПРЕСС, Москва, 2004.
Вернер
Мазер “Адольф Гитлер”. Попурри; Минск, 2002.
“Evolutionary
Ethics”. The Internet Encyclopedia of Philosophy; http://www.iep.utm.edu/e/evol-eth.htm
Soshichi
Uchii “Darvin on the Evolution of Morality”. http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/~suchii/D.onM.html
Benjamin Wiker “Darwin and the Descent of Morality”.
http://www.firstthings.com/ftissues/ft0111/opinion/wiker.html
[1] Benjamin Wiker “Darwin
and the Descent of Morality”. http://www.firstthings.com/ftissues/ft0111/opinion/wiker.html; pp.4
[2] Soshichi Uchii “Darvin on the Evolution of Morality”. http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/~suchii/D.onM.html; pp4
[3] “Evolutionary Ethics”. The Internet
Encyclopedia of Philosophy; http://www.iep.utm.edu/e/evol-eth.htm,
2.lpp.
[7] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002.; 228-229.lpp.
[8] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 184.lpp.
[9] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 219.lpp.
[10] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 219.lpp.
[11] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 219.lpp.
[12] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 219.lpp.
[13] Е.М.Ржевская “Геббельс”. АСТ-ПРЕСС,
Москва, 2004, 8-9.lpp.
[14] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002;221.lpp.
[15] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 351-352.lpp.
[16] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 254.lpp.
[17] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 354.lpp.
[18] Е.М.Ржевская “Геббельс”. АСТ-ПРЕСС,
Москва, 2004, 84.lpp.
[19] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 365.lpp.
[20] Е.М.Ржевская “Геббельс”. АСТ-ПРЕСС,
Москва, 2004, 82.lpp.
[21] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 364.lpp.
[22] Е.М.Ржевская “Геббельс”. АСТ-ПРЕСС,
Москва, 2004, 83.lpp.
[23] Вернер Мазер “Адольф Гитлер”.
Попурри; Минск, 2002; 366.lpp.
[24] Е.М.Ржевская “Геббельс”. АСТ-ПРЕСС,
Москва, 2004, 80-81.lpp.
[25] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 367.lpp.
[26] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 369.lpp.
[27] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 388.lpp.
[28] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 224.lpp.
[29] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 224.lpp.
[30] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 231-232.lpp.
[31] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002; 232.lpp.
[32] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 231.lpp.
[33] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 236.lpp.
[34] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 242.lpp.
[35] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 176.lpp.
[36] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 244.lpp.
[37] Вернер Мазер “Адольф
Гитлер”. Попурри; Минск, 2002, 246.lpp.
[38] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 199.lpp.
[39] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 199.lpp.
[40] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 199.lpp.
[41] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 200.lpp.
[42] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 200.lpp.
[43] Ādolfs Hitlers “Mana cīņa”. Autorizēts izklāsts
latviešu valodā, 1995, 200.lpp.
[45] Е.М.Ржевская “Геббельс”.
АСТ-ПРЕСС, Москва, 2004, 34.lpp.
Darvins jaunībā bija ticīgs, vēlākos gados viņš kļuva par ateistu.
AtbildētDzēst